woensdag 12 mei 2010

Miserie!

Meneer X, een jongeman van 40 met een ernstige levercirrose, wordt opgenomen met reden "Daling Algemene Toestand", een DAT-je zeg maar. Normaal gereserveerd voor ouderlingen...
Meneer kon eigenlijk zo goed als niks meer, niet stappen, moeilijk spreken, moeilijk plassen, niet meer eten, niet meer drinken... noem maar op. Hij zag zo geel als een banaan, gevolg van de levercirrose (door alcoholmisbruik), maar bij de vraag wat er scheelde werd alles vlotjes opgenoemd, maar van ooit enig alcoholgebruik werd met geen woord gerept!
Enfin, zo moeilijk dat hij kon praten, reclameren daarentegen ging wel nog! Sta ik naast meneer zijn dossier in te vullen, moet hij plots plassen. "Ik moet pissen!! NUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU! EEN FLES! 't Is te LAAT! RAPPER! ALLEZ JONG!" Rap-rap-rap om een fles hollen, is de eerste druppel in de broek (was da normaal niet de laatste druppel?), kwaad omdat ik te lang weg was terwijl ik zelden zoo spurt om een fles! Echt, ik had me gehaast, reken er maar op!
Bon, labo'tje, infuusje, EKG, urinekultuurke terwijl we toch bezig zijn, de gebruikelijke zaken. Ik vroeg me eigenlijk al af wat er zo "stonk" (vergeef me het taalgebruik), maar toen ik meneer zijn penis zag, wist ik het direct. Ontstoken tot-en-met! Zelfs het vel was er al van af! Zucht, da moet pijn doen!
Resultaat van het urineonderzoekske : een urineweginfectie! Meneer ontwikkelt daarbij onder mijn handen ook nog eens hoge koorts (van 36,7°C naar 39,7°C in een half uurke tijd). Antibiotica-therapie voor de infectie, opname voor de oppuntstelling algemene toestand, en ik denk bij mezelf... Alcohol is toch voor nie veel goed...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten