vrijdag 16 april 2010

Anekdotes...

- "'t is echt dringend madam!! Mijn vriendin is ziek!! Buikpijn" En hoelang heeft ze dan al buikpijn? "Al een ganse week madam!". Ok, wacht maar in de wachtzaal...
- Razend druk waar we nauwelijks opnames en MUG-gen kunnen bijhouden. Madam met dochter met pijnlijke vingers (zonder ongeval) zegt : "jullie wandelen hier altijd voorbij en wij zitten hier al een uur te wachten zonder dat de dokter kwam kijken..." Awel mevrouw, we doen ons best, maar er zitten hier doodzieke mensen al drie uur te wachten om naar hun kamer te gaan". Zij (tegen mijn collega) : "sorry, ik bedoelde het niet zoals het klonk...
- "La sonnette est cassée! Personne ne vient. Je dois voir un docteur pour une prescription! MAINTENANT!" Ok, we kunnen niet altijd springen om open te doen, da's just, en hij had inderdaad al 2x gebeld, maar dringend was het niet, en zijn rekeningen betaalt hij ook niet, en in de wachtzaal kon hij ook niet zitten want die zat al vol. "Een beetje wachten meneer aub... "Ah, oké!" Al rechtstaand dan maar. En dat lukte perfect!
- "Meneer, mag ik even die rolstoel gebruiken om iemand naar de radiografie te brengen?", zeg ik tegen een bezoeker die zich doodleuk in de laatste leegstaande rolstoel geplaceerd had. Bekijkt die mij vies en staat al mompelend recht. "Dank u wel". *gemompel*...
- "Madaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam, ik moe drinken hebben!!!!!!!!!!!!!!!" Ge moogt niet drinken Hermine! "Moa ziet, ik versmacht van den dorst!!!!!! En zo ging dat nog een uur verder. Noteer dat madam pottedoof was en de spoed bomvol zat... 't was nog erger dan tierende verkopers op de markt die hun dikke kwaliteitskousen proberen aan de man (of vrouw) te brengen...
- Mug op de Plaats in X, bleek de Markt in X te zijn, maar de Plaats in X bestaat ook. Zwaaiende dame houdt ons tegen op de Markt in X. Den doktoor zegt "Maar 't is hier niet! 't Is op de Plaats!" Enfin, toch even verifiëren. Stoppen, handrem op, 100 oproepen dat het adres wel eens verkeerd kan zijn, en bevestiging krijgen dat de ziekenwagen op de Plaats in X staat en de MUG op de Markt in X, en alletwee voor dezelfde interventie weg zijn... Aan hysterische familie vragen "Welk adres heeft u doorgegeven?" en géén antwoord krijgen, niemand wist daar ineens het adres niet meer. Dan maar aan patiënt zelf gevraagd wat het probleem was en de 100 bevestigd dat wij juist waren en de ziekenwagen naar de Markt in X moest rijden ipv de Plaats in X. Leuk hoor. 10 minuten later zegt de dochter "Maar da is hier toch de "Ploasj""? Yeah right, ge moe da wel nie letterlijk vertalen naar den 100. Verwarrend? Voor ons ook, troost u. Maar we waren wel snel ter plaatse. Vraag mij niet wat het beroep van de dochter was, maar allezins niet vertaler- -tolk. Paniek brengt veel teweeg...
- Wéér MUG : "Ja, 't is echt raar. Een meneer zou al een ganse namiddag epilepsie-aanvallen doen en nu krijgen ze hem al een uur niet wakker..." Een UUR??? De dame van de 100-Centrale wist ook niet goed wat ze ervan moest denken. "Ik durf nie anders dan de MUG mee te sturen". Owkee!! Wiiwaa... Wat bleek : acuut geval van Jupileritis. Later op spoed : "Meneer, wees eens eerlijk, hebde gij al iets gedronken vandaag?", terwijl de man al wankelend stond te plassen en ik zijn infuus omhoog hield. "Awel, ja, maar nie veel zulle! 5 pintjes." Ik : "maar dan kunde toch tegen nie veel, ahzo wankelen op u benen van 5 pintjes..." Meneer mompelde (iets van aja, ah ja, aja, mja euh, awel, ja...). Resultaat : Ethanol van 3,19. Jaja, 5 pintjes! Denk da hij er toch een serieus aantal vergeten was!
- Dezelfde meneer, na het plasbeurtje : "Mag ik een sigaretje gaan roken?" Ikke : "nee meneer." Hij :"Ahja, enne, die draden da's niemeer nodig zu!" Ikke terug : "moa jawel, ahzo kan ik zien wa ge uitsteekt, en kunde gij geen sigaret gaan roken". Hij: "Mmmm, dedju". Ik : "Ei, ik ben slimmer dan da'k er uit zie zunne!" Goe geprobeerd in elk geval.
- Verpleegkundige van verdiep belt naar spoed om naar een van wacht zijnde arts te vragen. Ik neem de telefoon op met "Urgences"! Aan de andere kant antwoorden ze "Ah pardon" en ze legt toe. 3 seconden later belt zelfde verpleegkundige en antwoord ik met "Spoedopname". "Ah goe, want daarjust zat ik verkeerd!"... Manmanman...
- "Meneer, ze zijn weg met de MUG, ge gaat efkes moeten wachten". "Ah da's nie erg, ik kom straks anders wel terug". (was voor een te hechten snijwonde in de vinger, collega's hadden het verzorgd). Anderhalf uur later belt meneer terug aan. "Ik ben teruggekomen!". En als hij 10 minuten in de wachtzaal zit vertrekt de MUG opnieuw... Ze doen erom zeker op den 100??? "'t Is nie waar héééééé!"

;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten